Wat is Customer Service?

Keser specialiseert zich in Order to Cash.

Hier is Customer Service een belangrijk onderdeel van.

Order 2 Cash is een verzamelnaam van processen die meerdere functies omvat. Een van de meest voorkomende is die van Customer service medewerker. Een functie ontzettend breed is en op veel manieren ingevuld kan worden. In de jaren dat Keser actief is met deze rol is duidelijk dat deze heel veranderlijk is per organisatie. 

Dit is een van de redenen dat Keser zoveel waarde hecht aan persoonlijk contact. Zo wordt het verschil tussen vraag en aanbod altijd uitgesproken.

De customer service medewerker is een belangrijke spil in een organisatie

Maar wat houdt dit eigenlijk in?

Service is synoniem aan de zorg waarmee een bedrijf zijn klanten van dienst is.
Naast dat goede service vaak gepaard gaat met tevreden klanten is de afdeling Customer Service een van de weinige afdelingen die in direct gesprek gaat met de klant, de partners en vaak ook meerdere interne afdelingen. De aandacht ligt vaak op klachtafhandeling maar het daadwerkelijke "oplossen" van de  oorsprong van de klacht weegt meestal het zwaarst.

De customer service medewerker moet de wensen en klachten vanuit de klant intern zo communiceren om toekomstige problemen te voorkomen. Dit maakt dat de customer service medewerker een belangrijke spil is in een organisatie die vaak gemakkelijk schakelt tussen vele interne bedrijfsprocessen.

Foto door Vinicius Amano

De volgende competenties zijn nodig om de werkzaamheden naar behoren uit te voeren:

Empathisch vermogen

Hoe meer empathisch vermogen hoe meer succes! Aldus Duncan Kooyman. 

Naast de noodzaak om het probleem of kwestie te achterhalen, te bevestigen en het probleem erkenning te geven moet dit vervolgens ook intern gecommuniceerd worden.

Hierbij is het dan ook weer van belang dat er rekening wordt gehouden met de collega’s, omstandigheden en de mogelijkheden om het probleem (op korte termijn) op te lossen.

Analytisch vermogen

Het is ontzettend belangrijk om problemen te herkennen, prioriteiten te stellen en gericht aan oplossingen te werken. Hiervoor is analytisch vermogen zeker gewenst. 

Communicatieve vaardigheden

Alles wat een customer service medewerker doet valt of staat met zijn communicatieve vaardigheden. Zowel intern als naar de klant is het belangrijk om duidelijk en helder te communiceren.

Probleemoplossend vermogen

De customer service medewerker is “judge, jury and executioner”. Niet alleen wordt hij geconfronteerd met een kwestie of probleem. Van deze wordt direct verwacht dat hij dit ook oplost of in ieder geval de oplossing initieert.

Om dit te kunnen doen is een zekere mate van probleemoplossend vermogen vereist.

“De customer service medewerker is ‘judge, jury and executioner’”.

Zie jij jezelf functioneren in een rol als customer service medewerker?

Klik hieronder op vacatures en kijk eens wat wij open hebben staan.

Meer lezen
Vacatures Meer Artikelen
Keser.nl maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van de website ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer lezen
Voorkeuren Akkoord